Een bekendere
detective bestaat bijna niet: Sherlock Holmes. Deze briljante speurder spreekt
nog steeds bij veel mensen tot de verbeelding, ondanks dat zijn schepper, Sir
Arthur Conan Doyle, hem alweer honderd jaar geleden bedacht en beschreef. Zijn
vermogen om op basis van scherpe waarnemingen en een geniaal intellect
misdrijven op te lossen lijkt hem buitengewoon populair te maken in de huidige
tijd. Hoe doet Sherlock Holmes dit precies en in hoeverre is het mogelijk om
zelf ook zijn technieken toe te passen?
Het eerste boek over Sherlock Holmes, A Study in Scarlet schreef Sir Arthur Conan Doyle in 1887. Hierna
volgde nog drie boeken (The Sign of the
Four, The Hound of the Baskervilles
en The Valley of Fear) en 56 korte
verhalen over het leven van Sherlock Holmes. Aanvankelijk was Doyle na zes jaar
wel klaar met de eigengereide detective en liet hij hem aan het einde van het
korte verhaal The Final Problem sterven
tijdens een gevecht met zijn aartsrivaal Professor Moriarty. Echter, onder grote
druk van de fans van Sherlock Holmes en geldproblemen pakte Doyle toch de pen
weer op en liet hij Sherlock Holmes samen met Dr. Watson nog een flink aantal
misdrijven oplossen.
Voordat hij begon met zijn verhalen over Sherlock Holmes,
studeerde Sir Arthur Conan Doyle geneeskunde aan de Universiteit van Edinburgh.
Daar ontmoette hij zijn mentor, Professor Dr. Joseph Bell, wiens scherpe
observaties en deductieve manier van redeneren later van grote inspiratie
zouden zijn voor het karakter van Sherlock Holmes. Al tijdens zijn studietijd
bleek de jonge Arthur zich erg aangetrokken te voelen tot de wereld van het
spiritisme en paranormale. Dit is opvallend, omdat de detective die hij creëerde
juist vaak acteerde als een debunker
(ontmaskeraar) van op het eerste gezicht bovennatuurlijke zaken. Later in zijn
leven ging Sir Arthur Conan Doyle zelfs op een spirituele bedevaart naar
Nederland en schreef hij meerdere boeken waarin hij zijn geloof in het bestaan
van feeën, kabouters en elfjes uiteenzette. Toch bleef de Sherlock Holmes in
zijn boeken (zeker in de eerdere verhalen) nuchter en vastberaden dat er een
wetenschappelijke, aardse verklaring te vinden was voor vreemde zaken. In het verhaal
The adventure of the Sussex Vampire zegt
de detective zelfs: ‘This agency stands
flat-footed upon the ground, and there it must remain. The world is big enough
for us. No ghosts need apply.’ Geen wonder dat de verhalen van Sherlock
Holmes vaak juist een grote aantrekkingskracht hebben op wetenschappers en
sceptici (Wagner, E.J., 2006).
Deductie en inductie
Bij het hebben van een kritische houding ten opzichte van de
wereld en haar verschijnselen zijn twee redeneervormen erg belangrijk: deductie
en inductie. In zijn detectivewerk zegt Sherlock Holmes voornamelijk gebruik te
maken van deductie. Deductie is een methode in de filosofie en logica, waarbij
er gebruik wordt gemaakt van premissen: basisregels die per definitie waar
zijn. Als je iets deductief beredeneert, trek je een conclusie uit meerdere
premissen, waardoor de conclusie ook per definitie waar zal zijn. Bijvoorbeeld:
Alle mensen zijn sterfelijk (premisse)
Ik ben een mens (premisse)
Ik ben sterfelijk (conclusie)
Ik ben een mens (premisse)
Ik ben sterfelijk (conclusie)
Maar als je goed leest wat Sherlock Holmes doet bij zijn
detectivewerk, volgt zijn conclusie niet altijd zonder meer op basisregels die
per definitie waar zijn. Veel vaker gaat de detective uit van een aantal
waarnemingen en trekt daar vervolgens een conclusie uit. Zoals hij zelf zegt: ‘When you have eliminated all which is
impossible, then whatever remains, however improbable, must be the truth.’ (Sherlock
Holmes: The Sign of Four). Wat Holmes
hier doet noemen we inductie: Bij het herhaaldelijk observeren van een verschijnsel
binnen situaties, ga je ervan uit dat het verschijnsel met de situatie
samenhangt. Een voorbeeld:
Socrates was een Griek (premisse)
De meeste Grieken aten vis (premisse)
Socrates at vis (conclusie)
De meeste Grieken aten vis (premisse)
Socrates at vis (conclusie)
Het kan natuurlijk heel goed zijn dat het bovenstaande
voorbeeld van een visetende Socrates waar is. Maar stel nou dat Socrates een
uitzondering op de regel was, een visallergie had en de schaal sardientjes maar
al te graag aan zich voorbij liet gaan? Dat is tegelijkertijd precies het
risico van inductief redenen: het kan heel goed zijn dat ondanks je
herhaaldelijke waarnemingen, de werkelijkheid toch anders in elkaar zit en je
een verkeerde conclusie trekt.
Sherlock Holmes heeft daar in zijn verhalen zelf maar weinig
last van. Bijna altijd blijken zijn inductieve redeneringen uiteindelijk waar
te zijn. Hij redeneert dan ook vaak op een manier waarop volledige zekerheid
niet gegarandeerd is, maar de aannames die hij doet wel de meest
waarschijnlijke lijken in die situatie. De enkele keer dat hij ernaast zit, vertrouwt
hij Dr. Watson toe: ‘Watson, if it should
ever strike you that I am getting a little overconfident in my powers, or
giving less pains to a case than it deserves, kindly whisper ‘Norbury’ in my
ear, and I shall be infinitely obliged to you.’(Sherlock Holmes: The Yellow
Face).
Zien én observeren
Echter, voordat er überhaupt conclusies kunnen worden
getrokken moet er iets zijn waar je die conclusies uit kan trekken: een
waarneming. En laat de kunst van het observeren en het onthouden van deze
waarnemingen nou net de specialiteit van Sherlock Holmes zijn. In het verhaal A Scandal in Bohemia legt Sherlock aan
dr. Watson uit wat het verschil is tussen iets zien en iets observeren:
Holmes: ’You see, but
you do not observe. The distinction is clear. For example, you have frequently
seen the steps which lead up from the hall to this room’
Watson: ‘Frequently’
Holmes: ‘How often?’
Watson: ‘Well, some
hundreds of times’
Holmes: ‘Then how many
are there?’
Watson: ‘How many? I
don’t know.’
Holmes: ‘Quite so! You
have not observed. And yet you have seen. That is just my point. Now, I know
that there are seventeen steps, because I have both seen and observed.’
Dr. Watson wordt er hier door zijn goede vriend fijntjes op
gewezen dat de scherpte van zijn observatievermogen nogal wat te wensen overlaat.
Sherlock zelf kent echter wel de hoeveelheid trappen tussen de hal en de kamer
waar hij en Dr. Watson zich in het verhaal bevinden. Hij kijkt niet alleen,
maar observeert ook. Psychologe Konnikova (2013) identificeert in haar boek Mastermind – how to think like Sherlock
Holmes de kenmerken van Holmesiaans observeren:
Wees selectief
In feite is dit een paradoxaal kenmerk, want het lijkt juist alsof Sherlock Holmes helemaal niet selectief observeert, maar werkelijk álles om hem heen ziet en onthoudt. Toch selecteert Holmes ook bepaalde informatie: hij definieert zijn doelen en de nodige elementen om ze te bereiken. Bijvoorbeeld in het verhaal Silver Blaze waar hij een stukje bewijs vindt dat de inspecteur van de politie gemist heeft en vervolgens opmerkt ‘I only saw it because I was looking for it’. Dit komt overeen met een strategie die psycholoog Peter Gollwitzer (1999) ontwikkelde om doelgeoriënteerd gedrag effectief in te zetten. Hij merkte op dat vooruitdenken, specifiek zijn in het uitkiezen van doelen, ‘als-dan hypothesen’, het opschrijven van gedachten en consequenties van succes of falen uitdenken cruciaal zijn om focus te houden en het uiteindelijk doel te bereiken.
In feite is dit een paradoxaal kenmerk, want het lijkt juist alsof Sherlock Holmes helemaal niet selectief observeert, maar werkelijk álles om hem heen ziet en onthoudt. Toch selecteert Holmes ook bepaalde informatie: hij definieert zijn doelen en de nodige elementen om ze te bereiken. Bijvoorbeeld in het verhaal Silver Blaze waar hij een stukje bewijs vindt dat de inspecteur van de politie gemist heeft en vervolgens opmerkt ‘I only saw it because I was looking for it’. Dit komt overeen met een strategie die psycholoog Peter Gollwitzer (1999) ontwikkelde om doelgeoriënteerd gedrag effectief in te zetten. Hij merkte op dat vooruitdenken, specifiek zijn in het uitkiezen van doelen, ‘als-dan hypothesen’, het opschrijven van gedachten en consequenties van succes of falen uitdenken cruciaal zijn om focus te houden en het uiteindelijk doel te bereiken.
Wees objectief
Het eerste wat Holmes doet als hij een kamer binnentreedt is erachter komen wat er is gebeurd. Wie heeft wat aangeraakt, wat is er wat er niet zou moeten zijn en vice versa. Allemaal voornamelijk feitelijke observaties. Ook reconstrueert hij eerst wat er precies gebeurd is, aan de hand van de feiten die voorhanden zijn. Oftewel, hij laat eerst de feiten spreken en daarna pas zijn eigen gedachten over de situatie.
Het eerste wat Holmes doet als hij een kamer binnentreedt is erachter komen wat er is gebeurd. Wie heeft wat aangeraakt, wat is er wat er niet zou moeten zijn en vice versa. Allemaal voornamelijk feitelijke observaties. Ook reconstrueert hij eerst wat er precies gebeurd is, aan de hand van de feiten die voorhanden zijn. Oftewel, hij laat eerst de feiten spreken en daarna pas zijn eigen gedachten over de situatie.
Wees inclusief
Wat voor de meeste mensen in de verhalen van Sir Arthur Conan Doyle slechts triviale gebeurtenissen zijn, is voor Holmes een sleutelelement in het oplossen van de zaak. Als hij een brief bekijkt (zoals in The Hound of the Baskervilles) leest hij hem niet alleen, hij ruikt er ook aan. Hij gebruikt al zijn zintuigen, ook de minder voor de hand liggende. Daarnaast besteedt Holmes niet alleen aandacht aan wat er wel is, maar ook aan wat er niet is (bijvoorbeeld in het verhaal Silver Blaze: ‘I’d like to draw your attention to the curious incident of the dog in the night-time.’ ‘The dog did nothing in the night-time.’ ‘That was the curious incident’).
Wat voor de meeste mensen in de verhalen van Sir Arthur Conan Doyle slechts triviale gebeurtenissen zijn, is voor Holmes een sleutelelement in het oplossen van de zaak. Als hij een brief bekijkt (zoals in The Hound of the Baskervilles) leest hij hem niet alleen, hij ruikt er ook aan. Hij gebruikt al zijn zintuigen, ook de minder voor de hand liggende. Daarnaast besteedt Holmes niet alleen aandacht aan wat er wel is, maar ook aan wat er niet is (bijvoorbeeld in het verhaal Silver Blaze: ‘I’d like to draw your attention to the curious incident of the dog in the night-time.’ ‘The dog did nothing in the night-time.’ ‘That was the curious incident’).
Wees betrokken
In het verhaal Silver Blaze denkt Holmes op een gegeven moment dat hij de zaak heeft opgelost en sluit zo zijn ogen voor andere opties. Deze fout kost hem uiteindelijk bijna het leven van één van zijn hoofdverdachten. Hoe komt het dat Sherlock Holmes, die normaal dit soort beginnersfouten niet maakt, toch zo de mist ingaat? Hij geeft in het verhaal zelf het antwoord: hij was niet meer zo geïnteresseerd in de zaak. In zijn hoofd had hij het al opgelost, tot op het laatste detail. Zijn aandacht verslapte en zo miste hij cruciale informatie. Ook in psychologisch onderzoek blijkt keer op keer dat motivatie een grote factor is in het voorspellen van nauwkeurigheid (Tetlock, 1983; Tetlock 1985; Kunda 1990; Weston, 2006). Oftewel, het gaat erom dat je nauwkeurig wilt zijn en de waarheid boven tafel wilt krijgen, ook als dat betekent dat je eerdere aannamen toch niet blijken te kloppen.
In het verhaal Silver Blaze denkt Holmes op een gegeven moment dat hij de zaak heeft opgelost en sluit zo zijn ogen voor andere opties. Deze fout kost hem uiteindelijk bijna het leven van één van zijn hoofdverdachten. Hoe komt het dat Sherlock Holmes, die normaal dit soort beginnersfouten niet maakt, toch zo de mist ingaat? Hij geeft in het verhaal zelf het antwoord: hij was niet meer zo geïnteresseerd in de zaak. In zijn hoofd had hij het al opgelost, tot op het laatste detail. Zijn aandacht verslapte en zo miste hij cruciale informatie. Ook in psychologisch onderzoek blijkt keer op keer dat motivatie een grote factor is in het voorspellen van nauwkeurigheid (Tetlock, 1983; Tetlock 1985; Kunda 1990; Weston, 2006). Oftewel, het gaat erom dat je nauwkeurig wilt zijn en de waarheid boven tafel wilt krijgen, ook als dat betekent dat je eerdere aannamen toch niet blijken te kloppen.
The Brain attic
Het zien én observeren van je omgeving is één ding, maar het
ook allemaal onthouden is een tweede. Toch blinkt ook hier Sherlock Holmes in
uit. Hoe doet hij dit?
Konnikova
(2013) legt dit uit aan de hand van de brain
attic-metafoor oftewel ‘de zolder in je hersenen’, afgeleid van een uitspraak van Sherlock Holmes
in A study in Scarlet (‘I consider that a man’s brain originally is
like a little empty attic, and you have to stock it with such furniture as you
choose’). Sherlock Holmes beschrijft hier eigenlijk een bepaalde
manier van informatieverwerking waar Konnikova (2013) twee componenten in
identificeert: structuur en inhoud. De structuur van de brain attic is hoe onze hersenen werken: hoe informatie wordt
opgenomen, wordt verwerkt, wordt onthouden of vergeten en of het geïntegreerd wordt
met componenten die al aanwezig zijn in de ‘zolderruimte’. De inhoud draait om
de dingen die we in onszelf opnemen vanuit de wereld tijdens ons leven: onze
herinneringen, ons verleden en onze kennis. Zowel de structuur als de inhoud
staat niet vast en verandert of kan veranderd worden, volgens Konnikova. Kort
samengevat staat een brain attic dus
vol met spullen (de inhoud) die op een bepaalde manier georganiseerd zijn (de
structuur). Zodra ons gedachtenproces begint, wordt de inhoud met de structuur
gecombineerd waarbij de externe omstandigheden voor het grootste deel bepalen
welke spullen vanuit de zolder worden teruggehaald.
Sherlock Holmes’ brain
attic lijkt gebaseerd te zijn op de methode van loci, namelijk het
herinneren van zaken door deze te koppelen aan een locatie, bijvoorbeeld in een
imaginair huis (Maguire, Valentine, Wilding & Kapur, 2002). Het voordeel
van een huis is dat er een groot aantal ‘vaste’ spullen in staan, bijvoorbeeld
een tafel, een bed, een stoel of een gasfornuis. Aan al deze voorwerpen kunnen
herinneringen worden gekoppeld. Als je bepaalde herinneringen wilt terughalen,
hoef je slechts aan het huis te denken en aan de voorwerpen die daarin staan,
om de specifieke herinnering terug te halen. Bij de ‘World Memory
Championships’ wordt deze methode breed toegepast, al gebruiken de deelnemers
vaak een geheugenpaleis in plaats van een huis. Niet verwonderlijk, gezien een
van de wedstrijdonderdelen ‘het onthouden van vijfhonderd willekeurige cijfers
in vijftien minuten’; die extra kamers komen in dat geval goed van pas!
Natuurlijk passen deze geheugenkampioenen ook vaak een slimme structuur in hun brain attic toe, door bijvoorbeeld de vijfhonderd
cijfers op te delen in grotere getallen die een bepaalde betekenis kan worden
toegedicht in het geheugenpaleis.
Denken als Sherlock Holmes
Zoals je ziet zijn de technieken die Sherlock Holmes toepast
echt niet helemaal onbereikbaar in onze non-fictiewereld. Met een beetje
oefenen kan je je omgeving zowel zien als observeren en door slim met je brain attic om te gaan onthoud je alles
ook nog eens. Is het ook simpel? Volgens een beroemde (en niet helemaal
kloppende) uitspraak van de beroemde detective zelf wel: ‘Elementary, my dear Watson’.
Referenties
Gollwitzer, P. M. (1999). Implementation intentions: Strong
effects of simple plans. American
Psychologist, 54(7), 493-503.
Konnikova, M. (2013). Mastermind.
How to think like Sherlock Holmes. New York: Viking.
Kunda, Z. (1990). The Case for motivated reasoning. Psychological Bulletin, 108(3), 480-498.
Maguire, E. A., Valentine, E. R., Wilding, J. M., &
Kapur, N. (2002). Routes to remembering: the brains behind superior memory. Nature neuroscience, 6(1), 90-95.
Tetlock, P (1983). "Accountability and the perseverance
of first impressions". Social
Psychology Quarterly, 46(4), 285–292.
Tetlock, P (1985). "Accountability: A social check on
the fundamental attribution error". Social Psychology Quarterly, 48(3), 227–236.
Wagner, E.J. (2006). The
Science of Sherlock Holmes – From Baskerville Hall to the Valley of Fear, the
real forensics behind the great detective’s greatest cases. New Jersey:
John Wiley & Sons, Inc.
Westen, D., Blagov, P. S., Harenski, K., Kilts, C. &
Hamann, S. (2006). Neural Bases of Motivated Reasoning: An fMRI Study of Emotional
Constraints on Partisan Political Judgment in the 2004 U.S. Presidential
Election. Journal of Cognitive
Neuroscience, 18 (11), 1947–1958.
Leuk en leerzaam verhaal. Ooit had ik de ambitie, detective te worden. Gek genoeg nooit een Sherlock Holmes gelezen, wel bijv. Simenons Inspecteur Maigret, Agatha Christies Poirot en Miss Marple, en dergelijken.
BeantwoordenVerwijderenIk zou nog één element aan het mentale werk van deze detectives willen expliciteren, namelijk het hebben of tijdig verwerven van relevante kennis. Het ontzielde lichaam van een jonge vrouw heeft zeer gespierde benen (ergens bij Christie). De detective (wie was het ook weer) denkt dan aan iemand die sport bedreef, of veel danste, omdat zhij kennis heeft (verworven) over deze beroepen en de invloed op de beenspieren. De assumptie dat het slachtoffer sporter of danseres was, is belangrijk bij het oplossen van de moord.
Dank je wel voor je compliment! Inderdaad, het hebben en verwerven van kennis is ook een cruciale factor voor het zijn van een goede detective. Wat dat betreft zou je een goeie geweest zijn!
BeantwoordenVerwijderen